Audi R8 bij Kuil Banden

audi-r8-banden-balanceren

Audi R8 bij Kuil Banden, wat een prachtige auto! De Audi R8 mag zich zeker onder supercars scharen zoals Lamborghini, Ferrari en Porsche. 15% van de onderdelen van deze auto komen zelfs overeen met die van zijn aanverwant, de Lamborghini Gallardo. Zoals de vierwielaandrijving, deze komt van Lamborghini en is anders dan die van de andere Audi Quottro’s. Het chassis is gemaakt van aluminium waardoor het gewicht slechts 1560kg is. Verder niet onbelangrijke gegevens voor deze auto is de topsnelheid van net iets meer dan 300km/uur en een 0 naar 100 sprint van 4,6 seconde. Dit geldt voor de V8 die hierin ligt, met een V10 is dit uiteraard nog net wat sneller en kan het een seconde minder lang duren.

Een prachtige historie samengebracht in één auto

audi-r8-kuil-banden

De Audi R8 is eigenlijk een prachtige historie van het succes van het merk Audi samengebracht in één auto. Eigenlijk sinds de overname van Lamborghini in 1998 is Audi op een gedegen spoor, zowel in productie auto’s als in de racerij. In productie auto’s hebben ze de opkomende markt van de SUV met de Q7 en later Q5 en Q3 in grote mate bepaald. Ook laat Audi zijn kunnen zien met de nieuwe RS uitvoeringen die het merk van ieder model is gaan maken zoals de RS3, RS4, RS5, RS6, RS7 en RS8. Allemaal is dit sinds het begin van deze eeuw op gang gekomen

En dan zijn er de successes in de racerij waarvan de winst van de 24 uur van LeMans het mooiste voorbeeld is. Audi won in 2000, 2001 en 2002 drie keer op rij. Dit succes was reden om de R8 te gaan bouwen en tijdens de ontwikkeling van deze auto werd in 2004 en 2005 nogmaals winst geboekt! Geen wonder dat de Audi R8 vernoemd is naar de raceauto die dit mogelijk maakte. De Audi R8 is in 2006 in Parijs gepresenteerd en kwam in 2007 met deze V8 motor uit de fabriek rollen.

Uitvoeringen van de Audi R8

audi-r8-v8-fsi

De R8 is uitgevoerd in het begin met 2 motoren, in de basis de V8 en de V10. Van deze motoren zijn meerdere varianten gemaakt, maar het is eigenlijk altijd bij deze V8 en V10 gebleven. Er was even sprake van een V12 diesel motor, een primeur in de supercar wereld waarin nooit een diesel gebruikt wordt, maar op het laatste moment is dit niet doorgegaan. Voor de carrosserie was eerst de coupe beschikbaar en later ook als R8 Spyder ofwel, cabrio. In 2012 heeft het model een facelift gekregen en in 2015 is de productie gestopt. Uiteraard ging het licht niet uit voor de R8 maar kwam er een nieuw model die nu nog steeds in productie is. Je kon het zien aankomen aangezien voor de Lamborghini Gallardo, ook een succes, het doek in 2014 definitief viel. Geen nieuwe Gallardo maar een totaal nieuwe Lamborghini, de Huracán.

De nieuwe R8 kan natuurlijk weer van de onderdelen van Lamborghini gebruik maken en deelt techniek met de Huracán. Geen V8 meer maar alleen nog de V10 in de nieuwe Audi R8. Ook beschikbaar als elektrische auto, maar daarmee eigenlijk niet erg lang. De R8 E-tron was net zo snel weer vertrokken als dat ie kwam, nog hetzelfde jaar als de introductie viel het doek hiervoor. Wij zijn benieuwd of Audi zich met de R8 nog een keer op elektrisch terrein waagt of dat dit in een nieuw model gaat gebeuren. Want met meer en meer supercars die met hybride technologie elektrisch rijden naar een nieuw niveau tillen, denk aan de Porsche 918, Ferrari LaFerrari en McLaren P1 zal Audi hier toch iets mee moeten gaan doen.

You may also like...