Audi RS6 in de werkplaats

  • audi-rs6-remmen
  • audi-rs6-V10-achterkant
  • audi-rs6-V10-zijkant
  • Audi-RS6-V10

Audi RS6 in de werkplaats voor de bandenwissel, eronder komen Michelin Pilot Super Sport. De RS6 ben je al eerder tegengekomen op de blog, en nu ook in de werkplaats. Deze auto is het voorbeeld van een wolf in schaapskleren, op het eerste gezicht een mooie stationwagon. Ruimte voor twee grote honden achterin, achterbank waar de kinderen kunnen zitten en papa en mama voorin. Ook voor een verhuizing, of voor de wintersport biedt deze stationwagon lekker veel ruimte. Maar dat is niet wat deze auto bijzonder maakt, je zou net zo goed een Dacia Logan kunnen kopen. De details verraden al waar het hier werkelijk om gaat; keramische remmen waarvan de voorremmen de velgen wel heel mooi opvullen en de wielkasten zijn breder dan zijn kleine broertje, de Audi A6.

Een wolf in schaapskleren

Wat van de buitenkant een stationwagon lijkt, is onder de motorkap een supercar. De 5 liter V10 onder de motorkap produceert 580pk, met een koppel van 650Nm dat tussen de 1.500 tot 6.250 tpm beschikbaar is (lees: altijd). Deze kracht wordt overgebracht op alle vier de wielen, dacht je al dat dit een handige auto was voor de wintersport, dan is dit nu een ideale auto voor de wintersport. Want met vier wiel aandrijving en winterbanden gemonteerd, is sneeuw en ijs geen probleem. De meeste versies van deze RS6 hebben een begrenzing van 250km/uur, zoals je je voor kunt stellen, kan die begrenzing er links om, of rechts om wel af, waarmee meer dan 300km/uur bereikt kan worden. Komt je wintersport nog sneller dichterbij.

Audi Quattro

Quattro is Audi’s aanduiding voor vier wiel aandrijving, ontwikkeld in de jaren ’70 en sindsdien als optie mogelijk op vrijwel iedere Audi. Quattro doet Audi’s slogan (jawel, ook al in de ’70) “Vorsprung durch Technik” eer aan. De bouwkwaliteit van de auto’s is perfect, de afwerking zeer gedetailleerd. Dit is wat het verschil maakt en wat Audi anders maakt dan andere auto’s. De conventionele achtergrond van het merk, zit nog steeds in Audi, zo wijken nieuwe modellen nooit ver af van een vorig model. Wel heeft het conventionele karakter een scherp randje dat je zeker terug ziet in de RS modellen. Aluminium spiegels, dubbele uitlaat, afgevlakt stuur en bij deze RS6, in de lijn met de Urquattro, de eerste Audi voorzien van 4wheel drive, de dikke wielkasten. Meer over Quattro vind je op de site van Audi.

Rijervaring Audi RS6

De Audi RS6 gaat heel hard. Van 0-100 gaat snel, maar de kracht blijft onverminderd aanwezig waardoor de snelheid extreem snel oploopt. In de bocht lijken de autobanden zich aan de weg vast te zuigen, geen onderstuur, geen overstuur. Het  meest speciale aan deze auto is de ongelofelijke trekkracht die je voelt. Door de 650Nm die in elk toerental beschikbaar is, voel je de 580pk volledig. Rijden in deze auto is een ervaring, het gegrom van de V10 zou een hond met z’n staart tussen z’n benen doen weglopen. Het rijden in de RS6 voelt verslavend, geen reis kan lang genoeg duren om het rijden in deze auto saai te maken. Geen wonder dat de Audi RS6 een goede keus is voor de wintersport: eerst honderden kilometers snelweg zonder snelheidslimiet, daarna het rijden door de bergen met haarspeldbochten en uiteindelijk met je vier wielaandrijving door de sneeuw tot de oprit van het huisje. Heerlijk.

 

You may also like...