Bugatti, een legendarisch verhaal

bugatti veyron

Bugatti is misschien wel één van de meest legendarische merken uit de historie. Zoals je kon vermoeden door een Italiaan begonnen maar wat je niet verwacht had was dat de eerste Bugatti niet in de olijfgaarden onder de mediteraanse zon geboren werd maar in een toenmalige Duitse stad bij Straatsburg in de buurt. Ettore Bugatti had ervaring opgedaan bij verschillende automobiel bedrijven. Het jaar dat Ettore Bugatti start: 1909, de komende jaren zouden er heel wat modellen gemaakt gaan worden. In het begin hadden de auto’s 4 cilinder motoren, tot 1922, toen kwam Bugatti met een 8 cilinder motor. In 1924 kwam de Bugatti Type 35 uit, dit is het type met de bijzondere 8 spaaks aluminium velgen.

bugatti type 35

bugattiVoor het publiek die een auto zocht om makkelijk in rond te rijden kwamen er verschillende modellen op de markt, een bijzondere auto voor de welgestelde burger was de Bugatti Royale Coupé Napoléon Type 41 (de Audi S8 van zijn tijd zeg maar). Met de Bugatti Type 57, door de zoon van Ettore Bugatti, Jean,  ontwikkeld, veranderde de strategie van het bedrijf. Waar eerste meerdere modellen naast elkaar gemaakt werd er nu nog maar één auto in meerdere uitvoeren geleverd. Het is nu 1934. Het Type 57 is een legendarisch mooie auto, volgens sommigen de mooiste auto ooit gemaakt.

 

 

Het einde van Bugatti

Aan al het mooie komt een eind, en zo ook bij het verhaal van Bugatti. Het onvermijdelijke gebeurde, zoals met auto’s met zoveel vermogen vaker het geval is. Een tragisch ongeluk bij het testen van Type 57G brengt een vroegtijdig einde aan het leven van Jean Bugatti. Het is dan het jaar 1939. Acht jaar later, in 1947, overlijd Ettore Bugatti. Vlak daarna wordt de fabriek verkocht en omgebouwd om vliegtuig motoren te gaan maken. Het einde van een prachtig verhaal?

Bugatti is terug!

Inmiddels staan veel oude Bugatti’s in musea of in privé collecties. De auto’s gaan met een waarde van miljoenen over op een andere eigenaar, áls ze al verkocht worden. Logisch dat iemand brood in dat merk ziet, onder leiding van Romano Artioli komt het merk terug met een nieuw model, de EB110. Het is nu 1991. Helaas heeft het model niet veel succes. In 1998 koopt niemand anders dan Volkswagen de rechten op de naam Bugatti. Bugatti is hiermee in goede handen en dichter terug bij de plek waar het merk voor het eerst zijn modellen ging maken. En dit lijkt goed te zijn voor Bugatti, in 2005 komt een nieuw model uit, de Bugatti Veyron. Een auto zoals de wereld nog nooit gezien heeft.

Bugatti Veyron

De Bugatti Veyron is een prachtige auto. Het design van de auto is adembenemend. Italiaanse lijnen kenmerken de vormgeving in combinatie met Duitse precisie. Het lijkt alsof het zo had moeten zijn, de Veyron komt uit de Fabriek in Molsheim, dezelfde plaats waar Ettore zijn Bugatti vorm gaf. De Duitse techniek van Volkswagen maakt dit één van de snelste en duurste productie auto’s ooit. In 2010 wordt de Supersport uitvoering van de Veyron gemaakt, deze auto heeft 1200PK. Nieuwe materialen brengen het gewicht van de auto 50kg omlaag waardoor de snelheid omhoog kan. Nog hoger? Ja. Een topsnelheid van 431km/uur, van 0-100 in 2,5 seconde en van 0-300 in 15 seconde. De Veyron behoort tot de meest exclusieve auto’s, met prijzen die oplopen tot 2 miljoen euro en prestaties die voorheen ondenkbaar waren kun je maar één conclusie trekken: Bugatti is terug.

bugatti veyron

You may also like...