Zelfrijdende auto, durf jij in te stappen?

elektrische zelf rijdende auto

De zelfrijdende auto, het lijkt steeds dichterbij te komen. Een concept waar door verschillende partijen, waaronder Google, al jaren mee geëxperimenteerd wordt, maar waarvan nog nét geen versie te koop is voor de consument. Wel zijn we gewend aan het raken aan de elektrische auto en allerlei handige hulp functies die steeds verder gaan richting de zelfrijdende auto.

Cruise control

Iedereen kent cruise control, maar het nieuwe Adaptive Cruise Control gaat net een stapje verder; je blijft niet alleen de snelheid rijden die je wilt, maar de auto gaat ook sneller of langzamer rijden wanneer dit nodig is. Een sensor aan de voorkant van de auto meet de afstand, tijd en snelheid van degene die voor je rijdt en zal de snelheid aanpassen wanneer nodig. Wat zijn de voordelen van Adaptive Cruise Control:

  1. Ga je een lange reis maken, bijvoorbeeld naar Zuid Frankrijk, dan kun je aan het begin van de péage het knopje indrukken en hoef je je gaspedaal niet vaak meer aan te raken
  2. Veiligheid zou hiermee verbeterd kunnen worden; de auto kan sneller reageren als er een botsing nadert. Remt je voorganger ineens dan remt je auto ook. Dat is sneller dan dat je dat zelf had moeten doen (in dit scenario zit jij nog naar dat billboard te staren of ben je je radio op een andere zender aan het zetten)
  3. Iedereen kent het wel, het stoplicht staat al lang op groen, maar voor je zit iemand die langzaam erheen rijdt waardoor het licht alweer op rood springt voor je er bent. Of op de ring bij een oprit, een angstig haasje ziet een auto de weg op komen en verminderd vaart, 10 andere haasjes die erachter rijden gaan allemaal plat op de rem en voila, de file is begonnen. Met Adaptive Cruise Control kunnen auto’s beter op deze situatie inspelen, de sensor kent geen emotie en is niet bang ingesteld.

Parkeersensoren

Piep, piep, piep, pieeeeeeep, al jaren in gebruik en bij iedereen bekend, parkeersensoren. Een  prachtige uitvinding die al veel parkeerschade heeft kunnen voorkomen. Zo blijft de bumper van de Audi A6 net zo glimmend als de motorkap en hoef je niet iedere week naar de spuiter. Helaas is de parkeersensor niet helemaal voor iedereen weggelegd. Sommige parkeerders rijden gewoon door als ze al een tijdje een monotone piep horen en andere stoppen bij de eerste piep en nemen zo anderhalve parkeerplaats in beslag. En je moet nog altijd dezelfde lastige bocht maken om in dat plekje te komen. Gelukkig is iets meer dan 10 jaar geleden, en inmiddels op veel auto’s te krijgen, Park Assist bedacht (eerste prototypes stammen al uit begin jaren ’90!). Door gebruik te maken van een sonar systeem, sensoren en camera’s kan de auto “zien” waar de auto kan parkeren en zonder van bumper naar bumper te stuiteren, inparkeren. Bosch is van plan dit jaar nog een systeem te lanceren waarbij de bestuurder uit de auto stapt en met zijn smartphone kan inparkeren. BMW gaat nog een stapje verder, inparkeren met je smartwatch. Het zijn de eerste stapjes richting een volledig autonoom rijdende auto, maar je begint je wel af te vragen, is dit allemaal nodig en is het niet veel sneller om de auto in z’n achteruit te zetten en ff dat stuur draaien?

Night vision

Ook al een tijdje in de pijplijn, night vision op je auto. Sinds 2000 is Cadillac hiermee bezig, zo is de kans dat je in het donker een voetganger over het hoofd ziet, een stuk kleiner. Een infrarood camera ziet de voetganger lopen en geeft je een seintje. Het was Mercedes die in 2005 Night View Assist system op de markt bracht, dit systeem geeft de waarschuwing op het lcd scherm in het dashboard. Inmiddels hebben Audi, BMW, Cadillac, Honda en meer deze functie toegepast.

Al deze stappen maken van je stuk metaal met rubber en glas een intelligente auto, zeg maar “smartcar”, maar volledig autonoom is ie nog niet. Net zoals je telefoon nog niet zelf naar je moeder kan bellen, of een sms kan sturen als geregistreerd wordt dat je te laat op een afspraak komt. De auto is wel steeds meer half autonoom aan het worden, allerlei handige snufjes zorgen dat je het als bestuurder makkelijker hebt. Voorbeelden zijn, zoals je hierboven al hebt gelezen, cruise control, parkeersensoren en nicht vision, maar ook een lane assist, die een signaal geeft als je buiten de baan komt of een systeem die de verkeersborden kan “zien”. Vanaf hier is de stap naar een zelfrijdende auto steeds kleiner, hoewel het nog steeds een grote stap is natuurlijk. In de half autonome auto, heb je nog steeds de controle, er is een stuur, gaspedaal en rem aanwezig om zelf in te grijpen. Hoewel je waarschijnlijk toch langzamer reageert dan de auto, kun je wel ingrijpen in situaties die voor sensoren en camera’s niet te “begrijpen” zijn.

De stap, van half autonoom naar helemaal autonoom

Google zelfrijdende auto

Zelfrijdende auto van Google

Een logische vervolg stap is om een volledig autonome auto te maken. Hierbij is de bestuurder geen bestuurder meer; er is geen stuur om mee te sturen. Google is al jaren bezig met een zelfrijdende auto’s die alles moet herkennen, van verkeersborden, wegwerkzaamheden tot een fietser die zijn hand uitsteekt. Voor dat laatste kun je wel een app bedenken of een half automatische fiets die zelf zijn hand uitsteekt, want van de bestuurder hoef je dat niet te verwachten. Hieronder gaan we een aantal systemen bij langs, die merken verzonnen hebben om het autonome rijden, makkelijk te maken.

BMW zelfrijdende auto, zelf inparkeren en naar je toe rijden

Je kent het wel van films, je fluit en daar komt je paard aanlopen. Dit sprak BMW zo aan, dat ze een auto maken die, als je op je smartwatch drukt, zelf aan komt rijden. Laat hem dan onderweg geen voetganger of fietsen omver rijden, anders is de schuldvraag wel erg lastig te plaatsen. Het idee van BMW is, dat je niet meer zelf naar een parkeerplaats hoeft te zoeken. Je stapt uit, gaat een winkel in, en de BMW i3 zoekt zijn parkeerplaats. Hoe de i3 de parkeermeter kan vinden en een kaartje koopt is nog wel een vraag waar geen antwoord op is.

Audi zelfrijdende auto

Audi R8 e-tron

Na al eerder een RS7 zelfstandig een rondje Hockenheim te laten doen is Audi onlangs met de R8 e-tron gekomen. Wat zit er in deze auto?

  • Ultrasoonsensors
  • Laserscanner
  • Camera’s
  • Radar

De vraag die je kunt stellen bij een autonome supercar is een duidelijke, waarom? Het is hetzelfde als uit eten gaan waarbij het eten zichzelf opeet. Wat is het plezier daarvan? Ja je kan met deze auto super snel accelereren en het weggedrag is perfect, maar het zal altijd blijven voelen alsof je op de passagiers stoel zit.

Mercedes gaat zelfrijdend nog een stap verder

mercedes zelfrijdende auto

Waarbij Audi je nog wel naar buiten laat kijken, vindt Mercedes dat niet nodig. Het concept model heeft, zoals het lijkt aan de buitenkant, geen ramen. Van binnen kun je wel naar buiten kijken maar het is de bedoeling dat het computer schermen zijn. Je kunt tijdens het rijden dus interneten, contacten bekijken en alles bedienen met handgebaren en ooggebaren. Mercedes maakt het hiermee mogelijk om het beeldscherm gat tussen je werk en thuis te dichten. Voortaan kun je tijdens het rijden ook gewoon een film kijken of je een beetje op Facebook rond hangen.

Uiteraard is Tesla bezig met autonoom te gaan, de eerste stap is zichzelf indekken als er brokken van komen. Zo kan de auto zelf van rijbaan wisselen, maar doet dit pas als je zelf je richtingwijzer aangedaan hebt. Wat het nut dan nog was van het sturen uit handen nemen? Zit je alleen maar aan die richtingaanwijzer de hele rit. Andere fabrikanten: Volvo heeft al sinds 2014 iets rondrijden in Zweden dat het zelf kan doen en Nissan in Japan. Google is natuurlijk ook een speler die zich in dit verhaal mengt. Met genoeg geld op zak, kan het een grote speler in vrijwel alles worden, en de ideeën zijn er ook. Of het nu gaat om auto’s en brillen of een lift om snel van de aarde naar de ruimte te kunnen gaan, Google is ermee bezig. Zo ook met de zelfrijdende auto’s. Er rijden 23 auto’s zelf rond in California en inmiddels zijn er 11 ongelukken gemeld. Google geeft aan dat het om incidenten gaat waarbij de schuld bij een persoon lag en niet bij de auto. De vraag is alleen of dit het gevoel kan wegnemen bij veel mensen die nooit in een zelf rijdende auto willen stappen. Stel het je maar voor, je stapt in, draait je stoelen gezellig in een cirkeltje en gaat een film kijken. Ondertussen rij je door het centrum van Parijs met als hoogtepunt een rondje om de Arc de Triomphe. De tijd van zelfrijdende auto’s komt steeds sneller dichterbij, maar of het ooit door iedereen omarmt gaat worden is nog maar de vraag. Ondertussen kun je gaan nadenken wat je in de tijd gaat doen die je in je auto moet doorbrengen. Een paar suggesties: Een aflevering van Top Gear kijken waarin je mensen zelf in auto’s ziet rijden of bijvoorbeeld de film zien waarin de eerste autonome auto een rol speelt, Cars.

You may also like...