Oldtimer uit de stalling? Doe de Checklist!

Je oldtimer uit de stalling halen

Met de lente in aantocht is het tijdens de eerste zonnige dagen verleidelijk om in je klassieker te stappen en een rondje te rijden. Toch is het verstandig eerst een check te doen aan een aantal onderdelen.

 

  1. Check de vloeistoffen Controleer of alle vloeistoffen, zoals olie en koelvloeistof nog voldoende zijn. Kijk ook even onder de oldtimer. Zijn alle vloeistoffen nog schoon?
  2. Check alle rubberen onderdelen zoals riemen, banden, slangen, ruitenwissers, ophanging uitlaat etc. De banden dien je te controleren op spanning, profiel, scheurtjes en oneffenheden en dot code. Vervangen bij ouder dan 7 jaar is het algemene advies.
  3. Check de electronica, van dashboard lampjes tot remlichten en van ruitenwissers tot… nouja je snapt het. Vergeet niet je accu aan te sluiten, een slimme liefhebber van zijn oldtimer haalt de accu uit zijn auto en zet deze aan een druppelaar!
  4. Papierwerk, kijk voordat je op pad gaat altijd na of je verzekering nog geldig, de auto apk gekeurd is en de auto in de wegenbelasting is.
  5. Starten maar! Het moment waar je op gewacht hebt, draai de sleutel om en laat de auto stationair draaien. Geen vreemde geluiden of rook? Gas geven!

vredestein sprint classic

Oldtimer banden

Oldtimer banden, het enige onderdeel aan je oldtimer dat niet oud mag zijn. Je wilt je oldtimer in originele staat houden maar niet inleveren op veiligheid. Bij oldtimer banden zijn er een aantal dingen die je je moet realiseren, of je oldtimer nou een auto, motor, vrachtauto of tractor is. In de tekst praten we over een auto, deze dingen zijn ook geldig voor je oldtimer tractor of motor en sommige dingen zijn zelfs van kracht bij je klassieke fiets!

Een uitlaat kan 40 jaar oud zijn en nog steeds werken, bij banden is dit niet het geval. Autobanden kunnen er nog goed uit zien, maar levensgevaarlijk zijn. Het rubber van de banden is poreus geworden. Door haarscheurtjes van uitdroging en bij hoge temperaturen wordt de kans op een klapband steeds groter. Wanneer een band 7 jaar oud is, wordt de kans op een klapband zo groot dat sterk wordt aangeraden de banden te vervangen. Sommige verzekeringen eisen dat banden ouder dan 5 jaar al vervangen worden. Dus ook al zitten op jouw klassieker nog de originele banden, dat is mooi voor in een museum maar zeer onveilig op de weg.

Twijfel je over je banden of heb je een andere vraag over je oldtimer? Neem contact op met Kuil Banden of kom langs. Een van onze medewerkers staat graag klaar om te helpen! Bel 050 404 1695 of stuur een mailtje naar info@kuil.nl.

 

You may also like...