Landrover Defender, definitie van offroad!

landrover-defender-pick-up-kuil

simex-centipedeDeze Landrover Defender is gemaakt voor offroad; hoog op de wielen, verhoogde luchtinlaat en tal van andere aanpassingen maken deze auto zeer geschikt voor bergachtige gebieden, bossen en straks met deze Simex Centipede banden ook voor modderig terrein. De enige plek waar deze auto zich minder thuis voelt; de snelweg. Bij Kuil Banden hebben we deze Simexlogo super karpata trophy banden gebalanceerd op de Hutchinson Beadlock velgen om de rit die deze auto straks gaat maken, naar Oostenrijk, toch nog wat comfortabeler te maken. Eenmaal aangekomen in Oostenrijk mag deze Defender weer gewoon van de weg af en doen waar hij goed in is, offroad’en tijdens de Super Karpata Trophy.

kars-apk-monteur-kuil-banden

Land Rover Defender keert terug!

De Landrover Defender is een van die auto’s die zolang in productie is geweest dat het voelt als een vast gegeven. Je kan het bijna vergelijken zoals dat de zon iedere dag op komt. Nu de Defender sinds begin vorig jaar niet meer gemaakt wordt voelt het alsof er een ‘gat’ is. Lichte verontwaardiging bij sommige mensen, alsof een stuk vastigheid weg is waar op gebouwd kon worden. Zelfs degene die de beslissing moest maken om de Defender ‘dood’ te verklaren, Jaguar Land Rover CEO Ralf Speth,  noemde dit “het verdrietigste moment in zijn leven”. De ‘oude’ Defender kon niet meer voldoen aan de huidige eisen voor veiligheid en milieu.

Vanaf eind 2018, begin 2019 kunnen we echter een nieuwe Defender verwachten. Iets waar de designers bij Landrover nog een taaie kluif aan hebben, want hoe evenaar je het origineel, een auto die 67 jaar in productie is geweest. Een ontwikkel je een off roader met dezelfde eigenschappen maar dan nét iets beter zodat de trouwe fanclub tevreden kan zijn?

Landrover Defender concept

Landrover Defender concept Bron: media.landrover.com

Op de foto zie je een concept Landrover die nu grotendeels de basis lijkt voor de nieuwe Defender. En hoewel we blij zijn dat er een nieuwe Defender komt, zijn we ook een beetje bezorgd. Gaat de nieuwe Defender wel in de bandensporen treden van het icoon? De lat ligt zo hoog, dat het bijna onmogelijk voelt. Veel mensen zullen bij het zien van de foto iets teleurgesteld zijn. Is de nieuwe Defender niet teveel “design” en te weinig “vorm volgt functie” waarop de oude Defender gebaseerd was ? Zoals de Evoque ook niet snel gekozen wordt om de Super Karpata Trophy mee af te leggen. Of de nieuwe Defender uiteindelijk het DNA krijgt van zijn voorganger is dus nog maar de vraag. Gelukkig zijn er in 67 jaar tijd meer dan 2 miljoen van de originele Defender gemaakt en ook al zullen ze het niet allemaal gehaald hebben, er zijn er genoeg voor de offroad liefhebbers om nog decennia lang plezier mee te beleven!

You may also like...